Odporność Państwa w domenie cyberbezpieczeństwa

Podczas spotkania w ramach cyklu „Forum Dialogu Strategicznego” które odbyło się 9 kwietnia br. wraz z naszymi gośćmi omówiliśmy aktualne wyzwania i trendy w zakresie cyberbezpieczeństwa w Polsce. Przedstawiono dane z CERT Polska – większość incydentów dotyczy oszustw komputerowych, głównie phishingu. Szkodliwe oprogramowanie, w tym ransomware, to około 18% przypadków. Najczęściej atakowane są instytucje finansowe, zwłaszcza banki. Rośnie liczba incydentów związanych z dezinformacją i atakami na portale informacyjne. W 2023 roku odnotowano 51 poważnych incydentów potencjalnie zagrażających bezpieczeństwu państwa – o 10 więcej niż rok wcześniej. Zwrócono uwagę na dużą skalę zagrożeń w sektorze publicznym, wynikających z braków kadrowych, niedofinansowania i zaniedbań w zakresie cyberochrony.

W części poświęconej regulacjom wskazano, że od 2013 roku Polska rozwija ramy polityki cyberbezpieczeństwa, jednak początkowo były one rozproszone. Kluczowe było wdrożenie ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (KSC) i dyrektywy NIS. Nowsza dyrektywa NIS2 z 2022 roku znacząco poszerza zakres obowiązków oraz sektorów objętych regulacjami – w tym transport, energetykę, sektor kosmiczny i laboratoria. Wprowadza też wymogi dotyczące raportowania, cyberhigieny, odpowiedzialności zarządów i łańcuchów dostaw. Cybersecurity Act z 2019 roku ustanowił ramy certyfikacji sprzętu i oprogramowania w UE. Polska przygotowuje nowelizację ustawy KSC, lecz prace są opóźnione.

Wskazano kluczowe problemy: brak centralnej instytucji koordynującej działania, niedobory finansowe i kadrowe oraz opóźnienia we wdrażaniu regulacji.

W kontekście współpracy międzynarodowej omówiono wsparcie Polski dla Ukrainy – m.in. przy przenoszeniu danych do chmur – oraz estoński model „Data Embassy” jako przykład zabezpieczania danych poza granicami kraju. Podkreślono znaczenie chmur obliczeniowych, w tym tzw. availability zones zapewniających ciągłość działania..

Przykład Niemiec ukazuje wartość otwartych standardów i technologii open source, szczególnie w sektorze kosmicznym. W kontekście wojny w Ukrainie omówiono znaczenie planowania ciągłości działania oraz wyzwania związane z fizycznym transportem danych. Na koniec przedstawiono zastosowania sztucznej inteligencji w cyberbezpieczeństwie – np. automatyzację analiz dokumentów w procesach certyfikacyjnych.

Kluczowe rekomendacje:

1. Konieczne jest powołanie centralnego organu koordynującego działania w zakresie cyberbezpieczeństwa na poziomie państwowym.

2. Państwo powinno zwiększyć nakłady na cyberbezpieczeństwo w sektorze publicznym, w tym na szkolenia i zatrudnienie specjalistów.

3. Warto wdrażać technologie AI do automatyzacji analiz ryzyk i procesów zgodności, co zwiększy efektywność systemów bezpieczeństwa. 

Inne wpisy

Skontaktuj sie z nami

Masz pytania? Napisz, a odpowiemy najszybciej, jak to możliwe.

Newsletter

Aby otrzymać raport proszę wypełnić pola

Aby otrzymać raport proszę wypełnić pola

Aby otrzymać raport proszę wypełnić pola

Aby otrzymać raport proszę wypełnić pola

Aby otrzymać raport proszę wypełnić pola